دریافت کارنامه تحصیلی معمولاً برای دانش‌آموزان و
والدین آن‌ها با اضطراب و دلهره همراه است و این استرس در میان دانش‌آموزانی که به
هر دلیل امتحانات خود را باموفقیت برگزار نکرده اند، بیشتر دیده می‌شود.

بدون شک برخی از دانش‌آموزان در امتحانات نتایج
دلخواه و مناسب را به دست نمی آورند و علت این مسأله نیز به عوامل مختلفی بستگی
دارد. ویژگی‌های فردی دانش‌آموز، عوامل آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی می‌تواند در
نحوه نتیجه‌گیری دانش‌آموز مۆثر باشد اما برخی از والدین بدون توجه به این مسایل،
نتایج ضعیف درسی فرزندان خود را بر نمی‌تابند و پس از اطلاع از نمرات ضعیف فرزند
خود، به آن‌ها برچسب‌های ناروایی می‌زنند.

زدن برچسب نه تنها هیچ کمکی برای پیشرفت تحصیلی
دانش‌آموز نمی‌کند بلکه در اغلب موارد دانش‌آموز را از اشتیاق ادامه تحصیل و کسب
موفقیت درسی هم باز می‌دارد. صدور کارنامه‌های دانش‌آموزان دوره‌ابتدایی و بعد از
آن دوره راهنمایی چند روز دیگر آغاز می‌شود و باتوجه به سنین دانش‌آموزان یاد شده،
نحوه برخورد با نتایج تحصیلی این گونه دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسد. یک برخورد
نامناسب می‌تواند همه تلاش‌های والدین، معلمان و مسئولان مدرسه را باناکامی رو به
‌رو کند و به یقین این نتیجه مورد نظر هیچ یک از عوامل یاد شده نیست. کارشناسان
تربیتی به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که هنگام دریافت کارنامه دانش‌آموزان و اطلاع
از نمرات ضعیف فرزندان خود، مواظب روح و روان آن‌ها باشند و از سخت‌گیری و
بی‌احترامی نسبت به آن‌ها پرهیز کنند.


مواظب شخصیت فرزند خود باشید:

به او برچسب‌هایی نظیر تنبل، کودن، بی عرضه و غیره نزنید بلکه با تأکید بر نقاط
مثبتش در وی انگیزه فعالیت ایجاد کنید.

در زمان دریافت کارنامه:

بهتر است او را در موقعیت‌هایی قرار دهیم که فعالیت‌هایش توأم با موفقیت و
تجربه‌های شیرین باشد.

 

شخصیت فرزندان خود را به خاطر نمره ضعیف تخریب نکنید

 

توجه به توانمندی ها:

همواره سعی کنید توانمندی‌های او را مد نظر قراردهید نه ضعف‌های او را.

 

به تفاوت‌های فردی فرزندتان توجه کنید:

مبادا او را با دیگران مقایسه کنید بلکه تنها می‌توانید نمرات او را با یکدیگر
مقایسه کنید.

 

توقع و انتظار از فرزندتان در حد توانایی‌هایی او باشد.

 

همیشه او را مقصر ندانید:

وقتی نمرات فرزندتان ضعیف است تنها او را مقصر ندانید و این پرسش‌ها را از خود
بپرسید که آیا الگوی تلاش و جدیت برای او بوده‌اید؟ آیا جریان تحصیل او را پیگیری
کرده‌اید؟ آیا محیط خانه برای درس خواندن آماده بود؟ آیا دوستان او را می‌شناسید؟ و
آیا ضعف جسمانی و بیماری نداشت؟

 

تشویق:

 

چنانچه نمره خوب یا نسبتا خوب در کارنامه وجود دارد به آن اشاره کنید. اگر همه
نمرات درسطح پایین است باز می‌توانید از نمرات دیگر بالاتر اشاره کنید و سپس علت
ضعیف بودن نمرات را از فرزند خود جویا شوید و به به فرزندتان بگویید چه کمکی از دست
ما بر می‌آید.

 

با کمک یکدیگر همه راه‌های ممکن را بررسی کنید:

شخصیت فرزندان خود را به خاطر نمره ضعیف تخریب نکنید

به او اطمینان دهید که شما حامی او هستید، او را دوست دارید. اگر بعداز بررسی
علل، درصدد رفع ضعف خود است، تا آن‌جا که امکان دارد شرایط فعالیت را برای او آماده
کنید و به فرزند خود قوت قلب دهید و متذکر شوید که هنوز دیر نشده‌است.

 

مقایسه:

با نگاه دقیق به کارنامه نمرات درس‌های مختلف را با میانگین درس‌های کلاس مقایسه
کنید و نمرات خوب و خوب‌تر را مورد توجه قرار دهید و برای تلاشی که در کسب آن‌ها
صورت گرفته وی را تحسین کنید.

 

تهیه یک برنامه کامل با کمک او:

شخصیت فرزندان خود را به خاطر نمره ضعیف تخریب نکنید

 

با کمک و تمایل فرزند خود، برنامه‌ای برای آمادگی و مرور درس‌های تجدیدی برای او
تنظیم‌کنید تا دانش‌آموز از هم ‌اکنون به فکر امتحانات مجدد باشد.

 

 

او را از تفریح محروم نسازید:

عدم موفقیت دانش‌آموز در درس‌ها نباید سبب محرومیت اواز تفریح، مسافرت، گردش با
دوستان و استراحت شود بلکه باید برای همه کارهای او برنامه‌ریزی کرد زیرا فرزند شما
به همه آن‌ها نیاز دارد.

 

فراموش نکنید که:

دانش‌آموز ناموفق نیز مانند سایر دانش‌آموزان حدود ٩ ماه تلاش کرده است و برای
موفقیت در امتحانات و ورود به سال تحصیلی آینده، نیاز به گردش و تفریح و استراحت
کافی دارد.

 

مشورت با مشاور مدرسه:

با مشاور مدرسه نیز مشورت کنید تا شما را در پیداکردن بهترین راه‌ حل و علت مشکل
یاری کند.

 

مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآوری: ستاره
نوربخش

تنظیم: مریم فروزان کیا


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: والدین , مطالب معلمان , مطالب مدیریتی


تاريخ : ۱۳٩۱/٩/٢٢ | ٩:۳۱ ‎ق.ظ | نویسنده : مدیریت دبستان | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.